اوسمار ویرا سرمربی بوریرام تایلند شد هادی رضایی: کاروان ورزشکاران پارالمپیک پاریس به مشهد می‌آیند + ویدئو بازداشت نفر هشتم در پرونده فساد فوتبال! بیرانوند در فکر بازگشت به پرسپولیس! سپاهان روی دست پرسپولیس و استقلال بلند شد سرمربی اسبق استقلال تماشاگر جام ملت‌ها سفر قلعه نویی به مالزی  پیغام محبی به نکونام: به ایران برنمی‌گردم زمان نقل و انتقالات فوتبال ایران مشخص شد آزمون - مورینیو؛ این بار در فنرباغچه؟ عبدالکریم در پرسپولیس می‌ماند! استقلال توان خرید قایدی را ندارد| ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه جذب باشو ملی پوش استقلال مامور تبلیغات برای یک کافه! مشکل مالی پرسپولیس برای تسویه با بازیکنانش نتیجه بازی دانمارک و صربستان در یورو۲۰۲۴+ ویدیو خلاصه بازی| صرب‌ها رفتنی شدند نتیجه بازی انگلیس و اسلوونی در یورو۲۰۲۴+ ویدیو خلاصه بازی| سرد و بی‌روح مثل تیم ساوت‌گیت درویش راضی از خرید اسپانیایی! دلیل عدم تمدید امیری با پرسپولیس چه بود؟
سرخط خبرها

به‌جای پدیده‌سوزی دنبال پدیده‌سازی باشیم | برنامه شاهین طبع برای بازیکن ۲/۱۷ سانتی‌ چیست؟

  • کد خبر: ۵۲۰۷۵
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
به‌جای پدیده‌سوزی دنبال پدیده‌سازی باشیم | برنامه شاهین طبع برای بازیکن ۲/۱۷ سانتی‌ چیست؟
برنامه سرمربی تیم ملی و فدراسیون بسکتبال برای بازیکنان بلند قامتی همچون حسن‌ علی اکبری چیست؟
سعیده فتحی/شهرآرانیوز، پس از نمایش ضعیف تیم ملی بسکتبال کشورمان در مقابل دو تیم نه‌چندان قدرتمند عربستان سعودی و سوریه بسیاری از کارشناسان به نبودن حامد حدادی اشاره می‌کنند و معتقدند جای خالی این بازیکن به‌خوبی نمایان بود و بدون حدادی ایران بسیار آسیب‌پذیر است.

سال‌هاست درباره اینکه اگر روزی حدادی را نداشته باشیم، چه بلایی سر بسکتبال ایران می‌آید، صحبت شده و همیشه این سؤال مطرح است که فردای بسکتبال بدون حدادی چه خواهد شد؟ اگرچه همیشه این موضوع مطرح بوده و کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند، اما تا به امروز برنامه‌ای کاربردی برای پر‌کردن خلأ حدادی در فدراسیون یا باشگاه‌ها وجود نداشته است. استعدادیابی برای بازیکنان بلندقامت صورت نگرفته و کسی هم دنبال این نبوده که بازیکنی مثل حدادی با فیزیک خوب پیدا و روی او کار کند.

عباس مرشدی، پیشکسوت بسکتبال، که در کمیته فنی فدراسیون بسکتبال نیز عضویت دارد در مصاحبه‌ای خود از یک بازیکن یاد کرد و گفت: «در تیم شهرداری گرگان بازیکنی به نام حسن‌ علی اکبری داریم که سال گذشته با این تیم قرارداد بسته، اما خیلی به او بازی نمی‌دهند. این بازیکن قامت خوبی دارد و بسکتبال هم بلد است تنها نیاز به برنامه دارد تا در حد حدادی شود. اگر همان برنامه‌ای که در زمان غضنفری برای حدادی صورت گرفت برای چنین بازیکنی پیاده سازی شود دو سه سال دیگر می‌توانیم یک حدادی جدید داشته باشیم. اما فدراسیون چه حمایتی از این بازیکن می‌کند؟ هیچ! حدادی را از ابتدا در زمین گذاشتند و گفتند باید بازی کند، الان هم می‌شود کاری کنیم تا از چنین بازیکنانی در آینده نزدیک استفاده کنیم. چرا این افراد را نمی‌آورد که مقابل حدادی بازی کنند تا وظایف یک سنتر را آموزش ببینند؟»
 
اولین‌بار اسم حسن‌ علی اکبری را تیرماه ۹۸ شنیدیم، وقتی اردوی تیم ملی برگزار شد همه صحبت از حضور یک بازیکن ناشناس، اما قدبلند در تمرینات می‌کردند. بازیکنی در قد و قواره حامد حدادی در تمرینات نظر همه را به خود جلب کرده بود. بازیکنی با ۲ متر و ۱۷ سانتی‌متر قد و فیزیک مناسب در کنار بازیکنان ملی‌پوش تمرین کرد و قرار نبود که  عضو تیم ملی شود، ولی صحبت از این بود که او با حضور در تمرینات ملی مهارت هایش را توسعه دهد و در زمان مناسب که آمادگی کامل بدنی و فنی داشت به تیم راه یابد. علی اکبری اهل قم است و بسکتبال خود را از آکادمی خانه بسکتبال کاشان شروع کرده و زیر نظر مربی همچون محسن مقدم بسکتبال را آموزش دیده و در رقابت‌های لیگ یک نیز همراه تیم خانه بسکتبال کاشان حضور داشته است. او سال گذشته به تیم شهرداری گرگان پیوست و با شماره ۲۳ لبران جیمز همراه شاهین طبع راهی لیگ برتر شد.
 
به جای پدیده سوزی دنبال پدیده سازی باشیم| برنامه شاهین طبع برای بازیکن ۲/۱۷ سانتی چیست؟
 

حالا با گذشت یک سال و ۶ ماه از زمان حضور این بازیکن در اردوی تیم ملی تا امروز خبر آنچنانی درباره پیشرفت و رشد او نشنیده ایم و این طور که می‌گویند به او بازی زیاد نمی‌رسد. این گفته پر بیراه هم نیست. علی اکبری دیروز و در جریان دیدار شهرداری گرگان و خانه بسکتبال خوزستان، ۹ دقیقه بازی کرد در این مدت ۴ امتیاز پیاپی در چند ثانیه روی دو پرتاب که اولی پس از هدر دادن یک توپ صددرصد با سماجت او به سبد رفت و دومی هم باز به دلیل برتری قدی علی اکبری به ریباندر‌های خوزستان به ثمر نشست و ۵ ریباند نیز کسب کرد. یعنی در دیداری که برد شهرداری هم قطعی است، این بازیکن مستعد دقایق بازی‌اش دو رقمی نمی‌شود.
 
به هر حال چنین بازیکنی دو فصل در کنار سرمربی تیم ملی بوده و باید دید برنامه‌های شاهین طبع برای پرورش و رشد این بازیکن چیست؟ آیا شاهین طبع می‌تواند از او حدادی دیگر بسازد یا به سرنوشت باقی بازیکنان قدبلندی که اتفاقی سر از بسکتبال درآوردند و آن‌طور که باید رشد نکردند به علی‌اکبری جوان هم چشمک می‌زند؟ احمد بوستانیان با ۲ متر و ۲۰ سانتی متر قد از جمله این بازیکنان است که اتفاقا او هم این فصل زیرنظر شاهین طبع در تیم شهرداری گرگان بازی می‌کند، او اگر چه سالهاست در لیگ برتر بازی می‌کند، اما آنطور که باید رشد نکرد و به تیم ملی راه نیافت بازیکنی که حتی از حدادی هم بلندتر است، اما آیا برای او یا برای رشد و پرورش همین حسن علی اکبری برنامه خاصی وجود دارد؟ نباید برای چنین بازیکنانی مربی اختصاصی در نظر گرفت و به آن‌ها آموزش اختصاصی داد، هرچه باشد چنین بازیکنانی استثنا هستند و شاید با تمرین و کار مداوم بتوان از آن‌ها حدادی دیگر ساخت.
 
یادمان نمی‌رود سعید فتحی وقتی از روز‌های نخست تمرین کردن با حدادی می‌گفت به این اشاره می‌کرد که فقط ۶ ماه با حامد تمرین می‌کرده که او درست راه رفتن را بیاموزد! حدادی اگر حدادی شد مربی خوبی مثل سعید فتحی در کنار او بود که حتی راه رفتنش را هم زیر نظر داشت. اگر می‌خواهیم جای حدادی پر شود باید برای بازیکنان بلندقامتی که شناسایی می‌شوند وقت بگذاریم و برنامه داشته باشیم وگرنه حدادی هم روز اول حدادی نبود و با تمرین، برنامه و البته هوش بالایی که داشت توانست تا به اینجا بالا بیاید و رشد کند.
 
حالا برنامه سرمربی تیم ملی و فدراسیون بسکتبال برای بازیکنان بلند‌قامتی همچون حسن علی اکبری چیست؟ بوستانیان متاسفانه الان حدود ۳۰ سال سن دارد و برای رسیدن به تیم ملی وقت و زمان زیادی را از دست داده، اما علی اکبری فقط ۲۱ ساله است و می‌توان روی این بازیکن سرمایه گذاری کرد تا در سال‌های آینده به کمک بسکتبال ایران بیاید. 
قدر زمان و بازیکنان استثنایی را بدانیم و راحت از کنار آن‌ها نگذریم شاید فردا همین ها مثل حدادی عصای دست بسکتبال ایران شوند.
 
به جای پدیده سوزی دنبال پدیده سازی باشیم| برنامه شاهین طبع برای بازیکن ۲/۱۷ سانتی چیست؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->